Pamica-ägda kommunikationsbyrånätverket People People People (PPP) märker en stigande efterfrågan när det gäller att bemanna inhouseavdelningar och uthyrning av konsultresurser. Därför intensifierar man nu sin inhousesatsning genom att förvärva HIROY – en väletablerad aktör inom bemanning och rekrytering. Kort och gott din partner för kompetensförsörjning.
HIROY omsatte 46 MSEK förra året och har inlett 2023 starkt med ca 40 konsulter på lönelistan. Per Alm, vd och grundare av HIROY, tycker det är ett stort problem i bemanningsbranschen att konsulterna är rätt ensamma i sin roll.
– De har ingen backup, men med PPP:s 400 konsulter i ryggen har vi branschens bästa specialister redo att supportera konsulterna eller kompetensförstärka om det behövs. Det blir också enkelt att addera kompletterande kompetenser i olika omfattningar, exempelvis att ta in en specialist på 10-50%, vilket har varit svårt för oss tidigare.
Bemanningsaffären kan visserligen vara konjunkturkänslig, men det slår åt olika håll i olika bolag, menar Per Alm apropå den svåröverblickbara konjunktur som vi befinner oss i.
– Vi ser att många behöver dra ner på sin fasta bemanning och ha mer flexibilitet i sin organisation. Då är lagom inblandning av konsulter en bra lösning, menar han.
Vi vill bli Inhousebyråernas bästa vän och detta är ett viktigt steg på vägen. HIROY har gjort en fantastisk resa
– Anders Ribba, PPP:s koncernchef
People People People såg dagens ljus när grundarna köpte ut nätverket av tidigare ägaren Bonnier. Bland byråerna återfinns bland andra Oh My, Spoon, Trickle, The Domain Was Taken, KIT, Gabardin, Fuze, Post, Rodolfo och sedan årsskiftet har Kreng (e-handelskonsulter) och strategibyrån Outlier startats genom avknoppningar från nätverkets inkubatorsprogram. Kontor finns i Sverige, Norge, Finland och UK.
Förvärvet av HIROY är en naturlig del i att stärka byrånätverkets erbjudande inom kompetensuthyrning och att sätta upp hybridlösningar tillsammans med kund, där PPP:s koncernchef Anders Ribba lyfter fram synergierna mellan PPP och HIROY.
– Vi ser på kort sikt många synergier mellan bolagen och i kunduppdragen. Vi vill bli Inhousebyråernas bästa vän och detta är ett viktigt steg på vägen. HIROY har gjort en fantastisk resa – Per och Johan har byggt ett fint bolag som redan omsätter nästan 50 MSEK. Jag kanske låter som jag har Leif GW Perssons självförtroende nu, men jag tror att vi kan dubbla den omsättningen ganska snabbt, kommenterar han.